Gek van gedachten – Denk aan je geluk

Gek van gedachten – Denk aan je geluk

“Als ik in de spiegel kijk dan zie ik wat jij ziet, of misschien toch niet…”

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe het zou zijn als je eens wat minder zou twijfelen, of wat vrolijker zou zijn?

Tegenwoordig vind je niets anders dan artikelen, studies en hele sites over hoe je precies dat zou kunnen leren. Er is bijna geen krant die niet minstens een keer per week een artikel heeft over geluk, hoe gestrest we zijn en wat je kan doen om je beter te voelen, toch lijkt het aantal mensen met stress gerelateerde klachten alleen maar te stijgen.

 

Gek van gedachten – Wat is er aan de hand?

Hoewel er vele theorieën zijn over hoe ons brein werkt en wat er precies gebeurt wanneer we ons gelukkig of juist heel vervelend voelen, merk ik dat het onderstaande stroomschema heel goed werkt om te begrijpen dat je gedachten vaak de oorzaak zijn van je frustraties, twijfels en geluk.

 

Neem een moment om je een nare ervaring voor te stellen die je eerder hebt meegemaakt. Kritiek bijvoorbeeld van een collega of vriend(in), of iets dat je niet is gelukt dan kun je aan de hand van bovenstaand figuur voor jezelf nagaan of het voor jou ook zo werkte?

Ga helemaal terug naar dat moment, probeer het zo levendig mogelijk voor te tellen en kijk dan bij jezelf naar innen, wat gebeurt er op dat moment in jezelf? De situatie voltrekt zich en merk je meteen een emotie op, of kan je eerst misschien een of meerdere gedachten ontwaren? En heb je terwijl je je naar voelt nog meer gedachten over de situatie? Ga eens na of je bij jezelf van moment tot moment kunt merken hoe je gedachten je gevoel beïnvloeden, wordt je bozer of merk je dat het minder wordt…

Gek van gedachten – wat heb je gedaan?

Als je teruggaat naar boven zie je ook “gedrag” staan. Hoe we ons voelen beïnvloedt natuurlijk ook hoe ons gedragen. Ga nog even terug naar jouw ervaring, wat deed je eigenlijk toen je je zo voelde? Heb je je verdedigd of ben je misschien weggelopen van de situatie en kon je er over praten met iemand voor je besloot om iets te doen?

Vaak zijn we ons niet helemaal bewust van het proces wat binnenin ons gebeurt, vooral omdat onze hersenen enorm snel werken en we soms al reageren voor we er erg in hebben. Hierdoor komen we achteraf tot de conclusie dat we misschien niet hebben gereageerd en gehandeld zoals we hadden gewild. Ook kunnen we af en toe heel lang blijven hangen in een bepaald verhaal in ons hoofd, telkens spelen we een situatie af en ergeren we ons opnieuw.

Wanneer je een keuze maakt om op basis van je gevoelens en gedachten wel of niet te handelen verander je uiteindelijk ook de situatie. Wat heb jij kunnen doen om de situatie te veranderen? Heb je je mening uitgesproken of actie ondernomen waardoor je de situatie hebt veranderd, of ben je nu blij dat je misschien niets hebt gedaan en is het vanzelf opgelost?

Als je nog in de situatie zit, of wanneer je het niet los kunt laten betekent dat waarschijnlijk dat je dit proces fysiek of mentaal herhaalt.

Gek van gedachten – Hoe zit het echt?

Bij bovenstaande vragen heb je het een en ander kunnen opmerken bij jezelf en wie weet zie, of voel je gelijk wat je nu kan doen om jouw situatie te veranderen. Maar anders kan het helpen om het voor jezelf op te schrijven. Hieronder een kort stappenplan, begin bij stap 1, maar voel je vrij om de andere stappen in jouw eigen volgorde uit te werken.

  1. Beschrijf de situatie; wat gebeurde er? Schrijf alles op wat er in je opkomt.
  2. Pak nu de bovenstaande afbeelding erbij (of beter nog… teken hem voor jezelf nog eens) en probeer de verschillende onderdelen van elkaar te scheiden.

Situatie: Wat is er feitelijk gebeurd en/of gezegd? (ga uit van de eerste gebeurtenis waar je op hebt gereageerd)
Gedachten: Wat waren jouw eerste gedachten?
Emotie: Hoe voelde je, omschrijf je gevoel en ook de fysieke reacties op dit gevoel
Gedrag: Wat deed je?

  1. Kijk eens wat je na de eerste gebeurtenis hebt gedaan (niets doen is in dit geval ook een actie)
  2. Neem nu je beschrijving bij stap 1 er weer bij; wat was het gevolg van jouw actie en hoe is de situatie veranderd? (schrijf het zo nodig opnieuw uit)
  3. Herhaal nu stap 2 t/m 4 totdat je bij je huidige situatie bent

Gek van gedachten – patroon herkennen

Bovenstaande oefening werkt voor mij altijd ontzettend verhelderend. Niet omdat ik het antwoord krijg wat ik graag zou willen. Wel omdat ik vaak merk dat er patronen aan het werk zijn in het proces.

Helemaal aan het begin zie je een citaat van mij “Als ik in de spiegel kijk dan zie ik wat jij ziet… of misschien toch niet. ” Dit citaat is een van mijn belangrijkste lessen die ik ooit heb geleerd. Zoveel stress komt voort uit hoe we over een situatie denken en niet door wat er werkelijk gebeurt.

Wij hebben allemaal onze eigen overtuigingen. Ontstaan door onze cultuur, maatschappelijke normen en waarden, plus onze eerdere ervaringen. Elke situatie die we tegenkomen wordt beïnvloed door hoe we over bepaalde dingen denken, het werkt in alles door en kan ons ontzettend in de weg zitten.

Vaak hebben we het gevoel dat iets niet klopt. Wij gaan er vanuit dat wij de waarheid zien zoals hij is, maar ga eens terug naar je oefening… Wanneer werd de situatie anders, of – als hij nog hetzelfde is – welke gedachte bezorgt jou de meeste spanning? Terwijl je leest wat je hebt geschreven kun je precies voelen wanneer je weerstand, frustratie of juist opluchting opmerkt.

Je zal lezen dat er veel oordelen in staan over concepten als waarheid, normaal gedrag en goed of fout. Doe de oefening vaker op verschillende situaties en het patroon zal zich nog duidelijker laten zien. Realiseer je daarbij dat iedereen dit soort patronen heeft, maar andere ervaringen en we nooit exact dezelfde gedachten zullen hebben.

Gek van gedachten – Hoe wordt ik dan gelukkiger?

Ik hoop dat je veel aan de oefening uit dit blog hebt gehad.
Check regelmatig bij jezelf welke gedachten er schuilgaan onder je gevoel. Je zal merken dat je veel meer helderheid krijgt over situaties en effectiever kan reageren en handelen.

Als laatste tip wil ik je een vraag meegeven die je kunt stellen aan jezelf frustrerende gedachten: “Is het waar?

Laat me weten wat de oefening en bijbehorende vraag je brengt.
In mijn volgende blog neem ik je mee in de werkwijze van een bijzondere vrouw. Zij heeft mij en vele anderen geholpen met haar boeken en workshops.

Leave a Comment: